Jumaat, 9 April 2010

FMJ vol.1 al-bai'

Al-bai'

Syarat

1. Ijab Qabul (aku jual - aku beli)
(aku beli - aku jual)
(jualkan kpdku - aku jual kpdmu)
(blh lafaz kinayah dgn niat)
selang masa antara ijab n qabul tdk terlalu lama ttp mengikut 'urf

2. Akidan (2 pihak yg berjual beli)

- baligh
- berakal
- bkn hamba
- bkn yg disekat drpd mengurus hartanya
- bkn yg dipaksa
- blh jual beli dgn hamba yg disuruh oleh tuannya utk berniaga (muamalat dgn hamba x boleh, sbb dirinya n hartanya semua adalah milik tuannya
- jgn jual al-quran pd org bkn islam
- jgn jual senjata pd kafir harbi

4. Khiyar

- pilihan kpd penjual n pembeli sama ada ingin meneruskan atau membatalkan akad jual beli
- khiyar selama 3 hari
- khiyar majlis selagi belum berpisah
- klu penjual membatalkan hak khiyarnya,maka hnya pembeli ada hak khiyar
- klu pembeli batalkan hak khiyarnya,hnya penjual shj ada hak khiyar.

Syarat al-mabi' (brg yg dijual)

- suci n bermanfaat
- mampu diserahkan
- dimiliki oleh penjual
- atau dijual oleh naib pemilik yang diberi kuasa utk menjual
- x sah jual beli benda najis spt anjing, atau benda yg terkena najis yg tak mampu disucikan spt susu.
- x sah jual beli brg yg tak bermanfaat
- x sah jual beli alat muzik yg diharamkan
- x sah jual brg yg tak mampu diserahkan kpd pembeli spt hamba yg lari ,burung di udara
- xsah jual separuh drpd zat sesuatu yg menghilangkan fungsinya spt jual sbhgn drpd sebilah pedang
- x sah jual brg gadaian tanpa izin al-murtahin (pemegang gadaian)
- x sah jual beli fuduli
- x sah jual sesuatu yg tak ditentukan (jual slh seorang drpd dua hamba)
- x sah jual sesuatu yg xdpt dilihat 'aku jual apa yg ada di blkg aku ini"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan