Isnin, 19 September 2011

1st Entry for this New Brand Semester

Salam...alhamdulillah..dengan rahmat inayah dr Tuhan, dapat jugak saya meneruskan pengajian di semester ini....semester ini, saya dh bergelar Tahun 3. .hehe...final year student la katakan...(ada sape2 yg sama dgn saya x? angkat tgn k!!!...)

Alhamdulillah...result sem lepas menunjukkan ada peningkatan ,,,ada hasil bagi sedikit usaha yg dilakukan...hopefully biiznillah...this sem there will be more improvements in my result...macam tu jugak dgn kawan2 saya...bila tgk dean list,,ramai jugak bdk course saya yg naik...

Nak dijadikan cerita..sem ni saya ambil 5 subjek undang2 perbandingan...spt undang2 tort perbandingan,,,(nak tahu apa tu "tort"..?..ermmm...nantilah saya bgtahu,,,sekarang ni saya tak habis baca agi buku pasal tort nie....selain tu saya amik undang2 keluarga perbandingan,,undang2 acara sivil perbandingan,.,,undang2 acara jenayah perbandingan...dan jugak undang2 pentadbiran pusaka,wasiat & wakaf ..nak tahu x ,,??? pusaka, wasiat dan wakaf nie macam adik beradik tau,,,diorang xpernah dipisahkan...tapi malangnya si pusaka ni tak ada pun dibuat atau digubal mana2 statut perundangan yang sah tentang si pusaka ni,.,,,tapi kalau wasiat dan wakaf, kita boleh je rujuk enakmen wasiat dan wakaf negeri2...nak tau x kenapa statut ttg pusaka tak ada lagi sehingga sekarang?...ok la,,,sebanarnya saya pun x belajar lagi kenapa....cerintanya panjang,,,tapi apa yang penting kita kena tahu bahawa bagi kes - kes pusaka di mahkamah syariah sehingga kini merujuk kepada fiqh mazhab Syafie...faham x kekawan?....

selain tu,,, saya amik gak subjek U3,,iaitu HAk Asasi Manusia...kenapa saya amik subjek ni?...hehe sebenarnya saya minat jugak kalo sebut pasal hak asasi ni... mgkin inilah kelebihan amik Pengajian am time stp dlu...dh ada dh sedikit sebanya pendedahan tentang Perlembagaan, hak asasi, deklarasi PBB,,,& macam2 lagi...Orang kata subjek ni susah,,,tapi,,, saya tak kisah,,,sebab sya suka nak belajar!!! bagi saya ilmu ttg nibukan shj sekadar dlm kulaih,,tapi penting & berguna untuk kita tahu...sekarang ni pulak ada satu kes yang berlaku kat Mal;ysia ni...iaitu kes Pelariah Sah dari Xinjiang China...Saya tak tahu sangat pasal kes ni, tapi saya akan cari maklumat tentang kes ni...lagi pun saya nak bauat satu projecr paper tantang isu ni dan kaitannya dengan UNHCR...Apa tu UNHCR?...saya pun x ingat daha...ta[pi saya akan rujuk selepas ni...hehehe...

ok la...ini shj entri pertama sem ni...Semoga saya akan lebih rajin lagi untujk memasukkan dan berkongsi maklumat dengan rakan bloggers di luar sana....

1 ulasan:

  1. Bagus2..masukkan lebih banyak lagi entry yang terbaru..=)

    BalasPadam